Enkele jaren geleden is met de invoering van de GDPR (25 mei 2018) een opt-in verplichting gekomen voor mail communicatie tussen bedrijven en haar ontvangers. Organisaties waren (en zijn) verplicht om van iedereen in haar “database/klantenbestand” een akkoord vast te leggen voor het versturen van (digitale) informatie, de zogenoemde opt-in. Vanaf vandaag is een soorgelijke verplichting ingegaan voor telecommunicatie.
Om ervoor te zorgen dat u voldoet aan deze nieuwe richtlijnen hebben we een samenvatting gemaakt in een aantal bullets:
- Het bel-me-niet register verdwijnt, niemand mag gebeld worden tenzij:
- Een geregistreerde opt-in beschikbaar is waarbij de bellende partij moet vastleggen, wie wanneer waarvoor toestemming heeft gegeven.
- De ontvangende partij een klant is of was (met een verjaring van 3 jaar voor oud klanten).
- Er communicatie is richting een niet natuurlijk persoon (B.V.’s), de wet beschrijft namelijk alleen natuurlijke personen (ZZPers, prive personen of eenmanszaken).
- Cold calling mag niet meer.
- Een herkenbaar nummer moet worden gebruikt voor de commerciele gesprekken (anoniem bellen mag dus niet meer).
Voor veel organisaties zal dit dus een verandering betekenen in werkwijze. En dan met name het vastleggen van gegevens van klanten of prospects. Onze tips op een rij:
- Registreer alle benodigde informatie bij het initieel opvragen van gegevens en noteer er meteen bij wie het heeft gedaan op welk moment.
- De wet is met name bedoeld om telefonische spam tegen te gaan, de beste tip in onze optiek: nodig de klant (of potentiele klant) uit voor een kopje koffie dan is dit alles niet nodig.